Tuesday, December 1, 2009

Pakcik Ni Sorang

Salam

Ini mengenai seorang Pakcik (ku namakan Pakcik A) yg aku temui kira2 15 thn lps. Mukanya masih aku ingat lg. Bygan surau pn masih ku ingat lg (mungkin skrg da berubah.. yer lah da 15 thn), muka member jemaah n sapa amir jemaah masih lg terbayang di mata ku. Cuma bila, tahun, bulan n tarikh tu mmg ku lupa la.

Masa tu aku baru lps kuar 40hr, jd ada masa cuti lg, aku tambah plak kuar 3hr sekitar Lembah Kelang. Memula sampai tu dlm tghari la. Ye la.. Dr Sri Petaling pn da 11am lebeh. Duk jln2 n cari2 surau lg.. Amik masa la skit.

Pak Cik A ni dtg, biasalah dkt waktu zuhur. Bila aku terpandang Pakcik A ni dgn muka dia yg agak berseri hati kecik ku berbisik.. "Org tua ni mesti ada apa2 ni..." Tp aku x ckp apa2 la kt org ln. Lps salam dgn beliau n taaruf serba skit, Pak Cik A khabarkan surau sini sumer ok. Dr pengerusi hingga ke ajk sumer ok. Jemaah masuk ok je.. Perghh ada veto power pakcik A ni. Cuma kelihatan pakcik A ni jlnnya agak tak berapa lancar n betul. Uzur mungkin. Biasalah org tua. Kereta tua pn byk ragamnya..

Ku perhatikan pakcik ni, sms lps abih penerangan jemaah lps waktu magrib, beliau akan terus duduk abiskan zikirnya. Abis je, dia terus azan Isya'. 1 lg sblm azan subuh dlm 30-45min beliau dtg surau n bertahrim. Tabik aku kt pakcik A ni, da tua2 n uzur pn sanggup meredah pg2 hari yg sejuk utk ke Surau.

Spt biasa jemaah ni kalu dtg 1 1 masjid atau surau akan iktikaf selama 3hari. Mlm akhir tu, lps Isya pakcik A ni bersama dgn kami dgn agak lama. Dr cerita beliau persis org lama yg telah lama buat usaha. Mmg banyak cerita beliau.

Masa tu la beliau cerita mengenai kunjungan beliau ke Masjid Bangawali di Delhi, di samping keluar di sana, niat di hati mmg nak jumpa la Ulama2 pendokong Usaha Tabligh ni. Di samping tu minta la sikit ole2 yg berupa amalan spt zikir ke, salawat ke atau barang sedikit nasihat.

So pakcik A ni cerita mmg niat dia jumpa Maulana In'amul Hassan utk meminta zikir khusus la utk dirinya. Spt posting sblm ni katanya "Mmg Hadratjie ni kasyaf.. Beliau suruh amalkan aapa yg saya amal skrg. Insyallah sy akan solat dpn Kaabah tiap2 waktu." Masa aku dengar tu, cam terkejut je.. Hushhh cam ni pn ada. Pakcik A ni menerangkan lg kwn2 n guru beliau yg p haji ada lihat dia di solat di Kaabah walhal beliau di kampung saja. Bila cerita pasal Mekah seolah2 dia boleh tahu segenap ceruk Mekah. Beliau bgtau amalan tu diamal lps Solat Magrib sebanyak 1100 kali. Lps wirid tu konfirm masuk Isya tanpa lihat jam. Padan la aku duk tgk beliau abis je penerangan lps maghrib duduk abiskan zikir dia. Cuma pd masa tu sumer jemaah cam x bertanya apakah jenis amalan yg pakcik ni amalkan. Adehhhh. Aku pn lupa.. Xde rejeki. Tp yg jumlah 1100 kali tu mmg aku ingat sampe la ni. Rugi btl x tanya. Skali aku nk bertanya pd cfu aku ttg ni... Tp ntah cam ne masuk topik ln langsung lupa.

Pakcik A cerita ni pn bukan dalam keadaan riak atau bangga diri. Kita pn kdg2 blh tau org ni cakap lebih2 tp isi xde ke, ckp nk bangga diri ke, suka menonjolkan diri ke, nak mendominasi ke, nk tunjuk dia yg lebih ke, ckp berpura2 ke, ckp baik tp bermuka2 ke, ckp berlagak ke. Sendiri mau ingat la... Tp pakcik A ni xdo.

Lagi Jauh berjalan, Lg luas pemandangan.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment