Thursday, October 8, 2009

Tong Tong

Salam

Sempena Syawal ni, mmg ramai yg mengadakan rumah terbuka atau omputih kata open house. Xkira la individu ke or kampeni. Mmg da maklum n menjadi 1 kebiasaan pd org Malaysia umumnya. Kampeni aku pn da wat open house baru2 ni. Haaaaa... Ramai jg la dtg. Spt biasa kambing golek n satay jd peberet. Menu baru udang 'golek'. Baris skit nya panjang, nk rasa udangnya pasal.... Ok.. Mkn preee.. Blasah je la..

Ahad lps aku sefamili jln beraya ke rumah sedara mara di sekitar sini. Maklum la ni je la masa yg ada utk melawat sedara mara ni. Nk berjalan pd ari sabtu tu... terpaksa tangguhla sbb kelas da bermula n kebetulan pula SirN pula baru shj menjalani bedah mata. Memanjang pakai spek mata itam. Dgn spek itam ni kalu SirN ada janggut panjang skit sudah cam Pendekar Penyu ni.. Pendekar penyu dlm citer Dragon Balls hehehehehe. Pendekar Penyu ni sifu pada Son Goku. Nama lain bg Pendekar Penyu ni adalah Master Roshi. Son Goku merupakan watak utama dlm Dragon Balls ni.. hehehehe. Xpe nnt aku citer di lain entry pasai minat aku ttg Dragon balls ni. hihi

So aku kaver kelas di SMARTS, lgpn kelas Upsi kelas kelihatan masih ramai yg beraya n ramai bekap merangkap black belt yg turun. Aku senang ati dtg kaver klas SirN. Jd ari ahad belah petang peluang aku utk ronda sambil menjenguk2 sedara mara di sini.

Rumah yg akhir kami ziarah merupakan rakan baik org rumah aku. Mmg tiap kali raya slalu p rumah beliau ni. Kali ni rumah beliau kira rumah pengabisan la.. Semasa aku menuju jalan ke rumah beliau ada kemah di jalan tersebut. Kelihatan x ramai org. Ingatkan da abis.. Ye la da Isya' pun. Jd aku terpaksa la ambil jln yg agak jauh skit. Jd bila sampe rumah rakan baik org rumah ku ni dia khabarkan bahawa penduduk sepanjang lorong jalan ini gotong royong mengadakan rumah terbuka. Beliau pun join skali. Tambah beliau, para penduduk lorong jalan ni tong-tong setiap rumah RM30-40. Kemudian sama2 masak n menyediakan makanan. Mmg bagus konsep ni. Sebelun n selepas rumah terbuka ni sama sedia, selesai n bersihkan pinggan mangkok, kemah, cawan atau brg2 yg berkaitannya. Cuma rumah terbuka ni hanya terbuka pd lorong jln ni shj. Mgkn kali pertama diusahakan n mau tgk apa keptutusannya. Jika berjaya akan dibuka pd kws yg lbh luas lg kuts...

Beliau menambah, minggu sebelumnya, lorong jalan bklg rumah beliau jg telah mengadakan perkara yg sama. Sms aku mau pulang tu majlis rumah terbuka tu bermula. Yg kuperhatikan mmg ramai lorong jalan ni dtg, kanak2 biasala... Dia yg dtg dulu. Siap ada teka berat n jumlah kuih skali tu. Mmg ramai la...

Pendapat aku, mmg bagus program rumah terbuka spt ni diadakan walaupun dlm skala lorong jln dulu. Program yg mana dpt mengeratkan silaturahim antara jiran. Yg jauh dpt di dekatkan, yg dekat dpt dimesrakan, yg da mesra?.. apa plak ek?.. hehehehe. Dimana dikala penduduk pekan n bandar ni jiran sebelah pn kdgkala x kenal n x bertegur sapa. Walhal jiran ni merupakan entiti yg penting dlm masyarakat. Jiran ni ada hak2nya. Insyallah ada rejeki n peluang aku pun nk try 1 kali wat camni.

No comments:

Post a Comment