Friday, March 5, 2010

Bayes Gilo!!

Salam

Baru2 ni berlangsungnya Kejohanan TKD MSRM SeMalaysia di MRSM Serting, Jempol, N9. Aku ni jd la pak gad pd student yg mewakili MRSMF. Ala da jd instrakter, kena dtg la. Kalu tak dtg takut2 student ni demoralize la pulok. Kang aku plak jd instrukter yg tak bertanggungjawap la pulak.

Cuma aku dtg lewat sehari la. Sbb ahad tu ada hal yg tak dpt di elakkan. So aku bertolak pd pg Isnin. Ini kira pertama kali la aku masuk Bandar Jempol n Serting. Sblm ni aku lalu kt luar je. Sebelah Bahau. Aku nk masuk Serting pn aku bkn ada apa2 kepentingan atau urusan kesana. Jd atas tiket TKD ni aku sampai la ke Jempol.

Sblm tu aku nk bgtau, Kejohanan TKD antara MRSM ni adalah kali yg ke 7. Semua aliran TKD samada olimpik atau Chang Hon dr mana2 MRSM masuk skali dgn undang2 atau peraturan yg ditetapkan oleh tuan rumah. Tp biasanya lebih kurang je undeng2nya. Yg penting kick above belt n no punch to the face. Maklumlah remaja yg muda belia baru meningkat naik, mana reti nk kontrol mengontrol ni.

Aku rasa semua yg datang tu dgn harapan bahawa perjalanan kejohanan ni licin, tidak serabut, pengadilnya adil - tidak berat sebelah n akan menjadi contoh yg baik pd student utk dibawa balik ke MRSM memasing. Aku rasa begitu jg dgn cikgu2 yg bw student ni. Harapan sama n yg utama boleh bw pingat la. Istrakter gitu jg.

Sampai disana aku terkejut beruk gak la, paten ada yg laki je, pompan n campuran. 1 team je. Kata nk tgk powernya paten. Laki n girl mana power lg lebih? Sengal tol la. Pd pendapat aku WTF punya paten mmg tak secantik Chang Hon la. Walaupun yg wat paten tu WTF black belt. Aku tgk kaler belt dr Chang Hon style lbh cantik, Tapi ntah camne blh paten Taeguk tu p next round pn aku tak tau. Tambahan plak sistem pengadilan paten tak jelas. Mengundang ketidakpastian n merapu raban n kekarutan yg tersendiri. Judges duk dpn n bg points atas kertas. Kalu da tulis kt kertas, suka hati mak pak aku la nk bg markah.

Sepatutnya markah diberi tu ditunjuk spt yg dijalankan oleh Chang Hon style. Markah ditunjukan dgn jelas. Judges pn 5 org keatas dgn memotong markah yg paling rendah n paling tinggi. Utk mengelakkan bias. Ini da duk sorang2 tercongok kt dpn tu, Apa barang? Mcmana dia bg markah pn kita tak tau. Lg la kalu ada student dia kt dpn yg comel tu, mmm boleh ke dia la. Hampeh tol...

Da nama pn pertandingan, apa salahnya bg sahaja peluang utk boys n girls utk bertanding paten. Biar mereka didedahkan dgn pertandingan.

Abis je acara paten, sparring Menengah Rendah pn mula, disini la bermulanya kesengalan yg nyata. Camner sengal tu?.. Haaa.. Meh sini den cito...

Sblm tu, aku nak kabokan bhw ada muka judges yg aku penah nampak dlm Kejohanan TKD UIAM tahun lps. Ok.. Sambung cite..

Undeng2 bgtau kick kono kaplo 3 point, punch n kick kono bdn 1 point, 360 darjah kick kono bdn 2 point. Kebanyakkan Chang Hon style yg aku duk tgk, tak kira la ITF ke GTF ke, mmg sepak kepala tak kira la slapping ka, jabbing ka, chopping ka. Janji kena kapla. Da kena kapla 3 point. Apa lagi kejar markah tertinggi la. Kalu kena 4 kali kt kapla bape dah?... 12 points.

1 lg, bila sepak kapla ni mmg jelas atau clear points, sumer org blh nampak, instrakter blh nampak, instrakter lwn blh nampak, cikgu2 blh nampak, penyokong blh nampak, corner judges blh nampak. Mmg clear kena kapla. Apa nk dikatakan lg.. Mmg buleh markah lah.

Tambahan plak, sepak kapla ni pn nk elak bias. Biasa la mana2 kejohanan TKD samada Chang Hon n WTF ni ada bias. Nk menangkn bdk sendiri terpaksa bias. Ala.. aku rasa yg baca pn pernah rasa lah... Nk elak bias mmg sepak kapla utk tunjukkan point yg jelas n nyata supaya judges nampak dgn jelas jg. Kita pn maklom bhw judges ni pn letih n kdg2 mata kelap kelip n berpinar2 sbb duk lama beno tgk games.

Aku rasa judges patut berterimakasih pd yg sepak kapla kerana memudahkan mereka bg point ketika sparring. Aku pn penah jd juri, n aku pn mmg suka org sepak kapla, senang tgk n senang bg markah.

Tp sayang mmg sayang, yg kena kapla sampe termanggu cam ayam berak kapur tu la yg menang. Takkan nak kena sepak kepala sampe patah tengkuk baru menang kuts? Bukan aku je yg tak puas hati, ramai lg yg tak puashati dgn sistem pemarkahan. Cikgu2 pengiring pn tak puas hati, student MRSM ln pn ada yg tak puas hati.

Kalu aku sorang atau student MRSM under aku atau cikgu pengiring je tak puas hati, mungkin ada la silap kitorang kt mana2. Tp da ramai MRSM yg tak puashati.. Ha camno tuh?..

Mungkin juri ni ingat student ni bdk2 baru nak naik n pk aku ada kuasa, aku punya kuasa la nk wat apa je. Tp harus di ingat bahawa MRSM student ni mostly straight A punya bdk2, cikgu2 dia pn aku kira mmg pandai2 belaka. Takkan la tak tau mana bias atau tak.

Yg paling bestnya stoli moli student aku, skali tu student aku masa tunggu giliran, dia kenala tunggu blkg judges, sempat la dia jeling apa cif judges bikin atas kertas markah. So apa yg dia tgk, Yg kena kapla tu markahnya rendah, yg bg choping tu byk kali n markah nya tinggi. Dgn senang hati dia bulatkan yg kena kapla tu. Staplekan result n simpan.

1 lg cite dr cikgu ln masa kitorng mkn2, dia adala curi tgk corner judges bg markah, so apa yg dia nampak? Dia nampak juri tu bg markah pd lwn yg kick rendah n yg kick kapla dia tak bg markah. Sampe ke cif judge, yg sepak rendah la menang. Tambah dgn citer student ln lg..

Adakah sikap bias yg kita nk ajar pd student MRSM ni? Da la ramai yg pandai n cerdik. Masuk pertandingan TKD je blajo nipu. Masuk pertandingan TKD je blajo nipu. Kita nk hasilkan genarasi penipu ka? Lg2 pd student yg baru pertamakali join tonemen TKD ni.

Ada gak suara yg mengatakan, tak pe tahun depan, siap korang.. Bias punya pasal da ajar org balas dendam. Ada gak yg mengatakan, bg kaw2, kasi ko atau apa2 yg semakna dgnnya. Kalah takpe janji puashati.

Nak bantah keputusan? Nak bantah hulur RM200 utk 1 bantahan. Kalu ada 2 3 bantahan. Bape tu? Da camtu sonyap jo la...

Yg dtg tgk tu rata2 cerdik orgnya n bakal pemimpin masa depan. Kalu ini la contoh yg ditunjukan sapa yg rugi?

Aku tak kisah la sapa yg duk depan tu yg pkai baju judges, mcm sbln ni aku d bgtau yg jd judges ni State level la, nasional level la.. Mmg nampak pn kt baju tu tulih State.Kalu da sebut level tinggi ni tentu la adil n saksama. Tambahan pulak penah organize memacam. Ckp je tinggi watpe, MRSM level pn ampeh!

Pakai baju judges n jd judges yg mana org ramai tgk. Penonton pn akal pun tinggi. Boleh pk mana baik n mana buruk. Blh pk bias ke tak bias. Jd judges plak yg duk kt ring tu korang bawa nama Federation atau persatuan korang. Baik judgement korang baikla nama federation korang. Bias korang mmg automatik org kata mmg judges dr sekian2 federation mmg hampeh!! Nampak muka ni mmg kompom bias.

Semoga kita tidak menjadi hampeh.

No comments:

Post a Comment