Monday, July 12, 2010

Murah Giller

Salam

Pd 3 & 4 Julai lepas, aku join seminar Sin Moo Hap Ki Do di Poli Shah Alam.. Info aku dpt da lama kira2 dlm sebulan, cuma kompom je aku lmbat. Seminar ni berlangsung selama 2 hari.. Da aku buh tarikh 3 & 4 hb tu.... 2 hari la tuh..

Sapa yg conduct seminar ni?... GM Juerg Ziegler dr Switzeland kalu tak silap aku... Memula aku tgk GM ni, orgnya suka senyum, biasa2 saja, bila tgk dr belt dia.. Amik ko 10th Dan.. Slps daftar n berkumpul tu GM Dato Sabree perkenalkan la GM Juerg Ziegler serba sedikit siap dgn latarblkg kemahiran dia tu. Byk benar aliran beladiri yg di'master'kannya..

Kemudian bermulalah sesi seminar ini, seperti biasa kalu mana guru/master/gm beladiri ni akan tunjukkan skill atau buah2 pd para peserta... Aku agak terkejut skit bila beliau ada tunjuk beberapa buah mirip buah pukul disamping buah locking dll. Dlm ati aku masa tu tertanya2, aik!!.... Bila GM ni blajar buah pukul nih?.. Balik tu aku search la skit pasai GM.. Tu dia jd Sifu Wing Chun jg rupanya.. Patut la... Bagus jg, dpt aku ingat balik buah2 tuh. Buah2 yg dia ajar ingat jg la walau pn tak sumer... Blh klik kt Everything Wing Chun , Kombatan & Sin Moo Hap Ki Do utk tgk latar blkg beliau.
Berbaloi ker seminar 2 hari tu?... Mana nk dpt dgn Yuran RM30 utk 2hari kursus bang?..... Biaso camni RM100 keatas utk sehari. Murah giller tu..... 1 lg GM ni tak kedekut pn.. Jenis suka FAQ.. Tp kena berdiri la.. Mcm style BP gak nih... Nak tau... ha meh sini.. Mu tunjuk mu punya, aku counter... lebey kureng gitu lah...

Pasai test mengetest ni... Pd pandangan aku ada, biasa lah.. Da GM, org nk tau gak skill dia lagu mana. Aku dtg seminar ni sama cam aku join klas LP dulu.. Tunjuk takde apa2.. Wat tak tau la.. Kang kono titik tang... Masa awal2 LP dulu tak tunjuk skill pn kena titik. huhuhu

Masa GM tunjuk n suh peserta sepak rusuk dia dgn sekuat hati n beliau ambil sepakan dgn relaks je... Selama ni aku bacas komik cina duk citer pasai Hikmat Kebal Loceng Emas, hikmat tu, hikmat ini... Rupa2nya mmg ada... Nampaknya den kono la buek lian 16 tu hari2... hehehehehe

Ada beberapa perkara yg aku suka bila aku join mana2 kelas or Seminar beladiri nih terutama GM/Master dr obersee..

1. Slalu aku peratikan gelagat GM/Master tu.
2. Aku pasang telinga bila GM?Master ni cerita tentang teknik, keberkesannya n tunjukkan sekali implementasinya. Yer la takkan borak kosong je.. Kena la cakap supa bikin.
3. Aku pasang telinga bila GM?Master ni cerita tentang pengalaman mereka samada pernah jd jurulatih tentera ka, jurulatih komando ka, jurulatih utk tentera luar ka dll. Kdg2 buah2 tu depa terkeluar skit2.. Apa lg cekau je lah..
4. Mahu tgk sendiri GM/Master ni yg mendedikasikan hidup mereka ni utk bljr n mengajar beladiri. Bukan 2 3 beladiri tp sampe 10 mungkin. Camno la derang bg masa utk blajar sumer2 tu n sampe keperingkat master atau GM atau Sifu ni?.. Bersungguh benar mereka ni.. Sanggup merantau dr barat ke Negera luar cam Filifina, China, Korea jumpa guru asal utk mendalami seni ni. Byk duik mereka ni... Ada duik, ada kesungguhan. Then... Jalan....

Bg aku mmg susah jg nak tiru kesungguhan spt GM Juerg Ziegler ni... Yo la sbb den hadir seminar dio, cito la pasai dio yorrr... Takkan den nak cito pasai Bruce Lee plak.... Tak Po nnt den cito pasai Master Ip Pin plak yor... hihihi

No comments:

Post a Comment